keskiviikko 13. maaliskuuta 2013

Energent Transit teippaus

Mainostoimisto BSTR Seinäjoelta suunnitteli tämän Energent Oyn Transitin mainosteippauksen. Transitissa oli jo aiemmin teipit, jotka tietysti ensin poistettiin. Tämä uusi mainosteippaus on huomattavasti näkyvämpi ja vaativampi, kuin edellinen autoteippaus.
Transitin molemmat kyljet ja takaovet teipattiin kauttaaltaan ja ainoastaan keulaosa ja katto jätettiin auton omalle pohjavärille.
Transitin teippaukseen käytimme tällä kertaa Avery:n MPI 1009 EA valuteippiä ja siihen soveltuvaa DOL1430 laminaattia. Ikkunakohtiin asensimme Avery 7401 PWF-reikäkalvon ja sen päälle laminaatiksi DOL 4000 kristallin kirkkaan valukalvon. Näiden avulla kuski näkee sivu- ja takaikkunoista ulos.
Kuvat kertokoon jälleen enemmän.

Lopputuloksena Mainostoimisto BSTR:n suunnitelmien mukainen teippaus. Katso kuinka se tehtiin.



Jälleen kerran vanhojen teippien poiston jälkeen Transit puhdistettiin erittäin huolellisesti Avery Surface Cleanerilla. Tällä kertaa jouduttiin liimanpoistossa tositoimiin, koska edelliset teippaukset oli tehty jollain monomeeriteipillä, koska kaikki liimat jäivät kiinni maalipintaan. Erittäin työläs vaihe.



Tulostettu ja laminoitu teippivuota asemoituna. Jussi keskittyy seuraavaan vaiheeseen.

Teippivuota asennettiin kerralla. Pidimme Hannun kanssa teippiä ja Milla poisti taustapaperin. Teippi kohdistettiin merkkien avulla oikeaan, asemoituun paikkaan.

Auton muotoja alkaa jo löytymään.

Tästä on hyvä jatkaa. Suojasimme sivuikkunan kohdan siirtoteipillä, koska lasin kohdalta teippi poistetaan ja siihen tulee ns. reikäteippi.




Kylkiteippi paikallaan, joten ikkunan kohta voidaan avata.





Takaosa oli sen verran korkea ja leveä, että sen teippaus ei onnistunut yhdestä palasta, joten sijoitimme sauman korin kanttiin.



Taas merkattiin asema.

Siihen se sitten asettuu. Ikkunan kohta leikataan myös tästä pois. Teippiä menee siltä osin hukkaan, mutta elämä on.

Venyttelyä ja kiristelyä. Ei kuitenkaan liikaa.

Kuten kuvista saattaa näkyä, irroitimme kaikki ovenkahvat, takavalot ja rekisterikilvet. Näin varmistetaan viimeistelyn laatu. Kaikki koripinnasta kohollaan olevat elementit hidastavat varsinaista teippaustyötä.
Me olemme Hannun kanssa molemmat automiehiä, emme pelkää ruuvaamista tai työkaluja.



Kuumailmapuhallin on välttämätön työväline.


Umpiteippi pois ja reikäteippiä tilalle.

Kuski näkee taakse, mutta ikkuna on silti mainoskäytössä. Osa merkeistä ja takavalot takaisin paikallaan.

Kahvan kohta muotoiltuna.



Ikkunan reikäteippi näyttää tältä.
Kaaren hahmottelua. 

Teipin muoto jouduttiin poikkeuksellisesti leikkaamaan ilman maalipinnan suojausta. Kun työ tehdään taiten ja varovasti, niin maalipintaan ei tule vaurioita. Työ tehdään terävällä veitsellä ja viilto tehdään vain teippiin. Tylsällä veitsellä viilto menee varmasti maalipintaan asti ja vähän ylikin.

Merkkejä takaisin paikoilleen.


Kuvassa tapahtuu kanttien lämmitys. Kaikki kantin pohjat on lämmitettävä  vähintään 90 celciusasteen lämpötilaan ja se on syytä tehdä ja myös mitata. Ilman mittaria ei onnistu. Tällä työvaiheella "tapetaan" teipin muisti. Ilman lämmitystä teippi nousee kantista ylös. Onnistuu ainoastaan valuteipeillä. Tavallinen polymeeriteippi nousee ylös vaikka sitä lämmitettäisiin kuinka.


Tälläinen on sitten lopputulos. Myös katolle tuli nettiosoitteet.









Siisti kokonaisus, joka näkyy ja toimii. Kiitos Marikalle ja Sirulle BSTR:iin



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti