Juha ja kumppanit Verholinestä olivat ystävällisesti postaneet vanhat teipit ja pesseet auton huolellisesti, joten meille jäi tällä kertaa vain huolellinen peruspuhdistus.
Heti aamusta Transit pyyhittiin Averyn Cleanerilla huolellisesti ja sen jälkeen päästiin laminointihommiin.
Koska teippaus tuli ainoastaan suorille pinnoille valitsimme teipiksi ilmakanavoidun ja harmaalla liimalla varustetun Avery MPI 2004 EA teipin, joka on myös ns. asemoitava teippi. Tarkoittaa sitä, että teippi ei tartu ihan heti täysillä, vaan sitä voidaan irroittaa ja liimata uudestaan. Monesti hyödyllinen ominaisuus. Ilmat on helpompi lastata pois ja lopputuloksesta tulee siistimpi. Laminaatiksi valitsimme Avery DOL 2000 laminaatin, joka levitettiin koneellisesti ensin teipin päälle. Sivuikkunan päälle tuli ns. reikäteippi, eli kuljettaja näkee hytistä oikealle puolelle. Takaikkunoita Transitissa ei ollut, joten taakse tuli normaali teippi.
Autoa oli teipattu jossain ainakin kerran pari ja se valitettavasti näkyi maalipinnassa.
Seuraavaksi hieman kuvia: (kuvat Milla Toivonen ja Jussi Alasalmi)
Transitissa näkyi todella syviä ja pahan näköisiä viiltoja kauttaaltaan. Tämän näköisiä viiltoja saa aikaan tylsällä veitsellä. Katkoteräveitset eivät oikeasti maksa juuri mitään, joten olisi viisaampaa aloittaa leikkaaminen aina uudella terällä. Olemme ottaneet tavaksi, jos mahdollista käyttää leikattavissa kohdissa saumateippiä, joka suojaa maalipintaa. Markkinoilla on olemassa leikkaavaa saumateippiä, mutta emme ole sitä vielä kokeilleet. Saattaa olla hyvä tuote.
Me arvostamme omaa työtämme ja asiakkaan omaisuutta todella paljon ja emm halua missään olosuhteissa aiheuttaa ajoneuvoille vaurioita.
Varikkotyttömme Milla levitti sinisen saumateipin ennen teippausta.
Suojateippi jää tässä vaiheessa varsinaisen mainosteipin alle.
Teipin asennuksen jälkeen Hannu leikkasi teipin reunat erittäin varovasti. Erikoismaalarin ja straipparin vakaa käsi on tässä hyödyksi.
Leikkauksen jälkeen ylimääräiset osat teipistä poistetaan.
Seuraavaksi poistetaan suojateippi ja mainosteipin reuna voidaan painaa lastalla alas.
Lopputulos alkaa hahmottua.
Mikäli auto viedään teippauksen jälkeen kovaan pakkaseen niin liiman aktivoituminen pysähtyy ja jatkuu vasta, kun auto on lämpöisessä, mielellään yli 20 celsiuksen lämpötilassa.
Lopputulos näyttää sitten tältä:
Sivuikkunassa on käytetty reikäteippiä ja kuski näkee ikkunasta sivulle. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti